Zamek Grodno

Kiedy byłam piękna, młoda, szesnastoletnia odbywałam nastoletnie podróże, nie koniecznie z wycieczkami szkolnymi. Pewnego andrzejkowego wieczoru (właściwie nocy) razem z ekipą stanęliśmy przed bramą Zamku Grodno i… zostaliśmy zaproszeni na nocne zwiedzanie. Po ponad 15 latach w nieco wcześniejszą jesień, tę bardziej złotą, wybrałam się w na zamek. Zatem poczytajcie…

Zamek Grodno 42 550x413 Zamek Grodno
W pierwszym tle korona 600-letniej lipy

W niezwykle malowniczych okolicach Jeziora Lubachowskiego, na Górze Choina mieści się uroczy Zamek Grodno. Uroczy, aczkolwiek trochę od wejścia konserwator zabytków go pokarał, zgadzając się na zamianę czerwonej elewacji na taką:

Zamek Grodno 3 413x550 Zamek Grodno

Co sprawiło, że piękne rzeźbione na płasko lwy zniknęły, a wierzcie mi, były wcześniej bardzo dobrze widoczne.
Ale wejdźmy już na teren grodziszcza.

Jest co zwiedzać, lecz historii Zamku tu nie opowiem, po historię zapraszam na oficjalną stronę internetową Zamku Grodno.

Zacznijmy od zwiedzania, aby wejść na teren zamku, trzeba kupić bilet, za bagatela N15/U12 zł lub w opcji łączonej ze Sztolniami Walimskimi N25/U20 zł. My kupiliśmy opcję podstawową, lecz nikt nie sprawdził nam biletu, najpierw czekaliśmy na przewodnika w wyznaczonym miejscu, potem tabliczka nagle zniknęła więc weszliśmy sami.

Zamek Grodno 8 413x550 Zamek Grodno
Przydatne informacje

Zanim weszliśmy na teren zamku sfotografowałam kilka ślicznych kadrów:

Zamek Grodno 40 550x413 Zamek Grodno

Zamek Grodno 11 413x550 Zamek Grodno

Na teren samego zamku prowadzi piękny portal:

Zamek Grodno 14 413x550 Zamek Grodno

Zamek Grodno 13 413x550 Zamek Grodno

Po przejściu wrót jednych i drugich można znaleźć kilka ciekawostek:

Zamek Grodno 22 413x550 Zamek Grodno
Krzyż pokutny
Zamek Grodno 23 413x550 Zamek Grodno
Zamek Grodno 25 550x413 Zamek Grodno
Wrzucone w loch zwłoki, legenda głosi, że kasztelanki Małgorzaty

Wydaje mi się, że był też loch wystawą narzędzi tortur, ale takich wystaw wyjątkowo nie lubię, zatem odpuściłam ten element zwiedzania.

Na dziedzińcu jest też studnia, przy której ma się pojawiać legendarna Biała Dama Adelajda z przesławnego rodu Schaffgotschów.

Zamek Grodno 27 550x413 Zamek Grodno

Poza kilkoma izbami, w których zdjęcia mi nie wyszły za bardzo, najfajniejsza jest wieża i widoki zeń

Zamek Grodno 28 413x550 Zamek Grodno
Zdjęcie izebne, które wyszło

Wejście na wieżę:

Zamek Grodno 29 413x550 Zamek Grodno

Widoki:

Te ponad 15 lat temu, kiedy zabłądziliśmy zostawiliśmy na wieży swój podpis, lecz śladu nie było 🙂 Za to znalazłam takie, których wówczas widać nie było:

Zamek Grodno jest bogaty w legendy, a jedną z nich opisuje autorka licznych publikacji o zabytkach i nie tylko – Joanna Lamparska. Legenda dotyczy Leonharda Von Schrecka i zakopanych równie legendarnych jak sam Von Schereck depozytach III Rzeszy na dziedzińcu zamku. Do poczytania tutaj: http://www.historycy.org/index.php?showtopic=11295

Zamek Grodno 20 550x413 Zamek Grodno

Ten piękny niemal 900-letni zamek naprawdę warto zwiedzić. To niezwykłe miejsce, w którym interesujące detale architektoniczne łączą się z niezwykłymi widokami i legendami. Naprawdę warto, zatem polecam się wybrać, otworzyć szeroko oczy i uszy i chłonąć wiedzę. To na pewno nie będzie stracony czas.

I koniecznie polubcie stronę zamku na Facebooku. Zobaczcie sami co jeszcze poza zwiedzaniem tam się dzieje:

Obserwujcie też Dolnośląski Podróżnik na Facebooku, bo w najbliższym czasie pojawią się zdjęcia z zamku, które nie zmieściły się tutaj 🙂