Zajezdnia tramwajowa Bielsko-Biała

Dolnośląski Podróżnik należy do Mocnej Grupy Blogerów, ostatnio jako grupa podjęliśmy wyzwanie o otwartości. Jako, że ze względów zdrowotnych muszę ograniczyć komputer do minimum (no dobra, do zera), trochę z tematem jadę do bandzie. Mianowicie postanowiłam, że ten co siedzi w cieniu Dolnośląskiej Podróżnicy musi być otwarty na nowe wyzwania. I podjął się napisania, bo nie pisze wcale (no chyba, że do mnie) i chociaż raz poczuł się jak blogger 🙂 A więc przywitajcie Ojca Chrzestnego Dolnośląskiego Podróżnika, w nowej roli. Bądźcie wyrozumiali dla Debiutanta 🙂

Choć Bielsko-Biała znana jest szerzej z narodzin Reksia i Bolka i Lolka to chciałbym przedstawić Wam pozostałość po tramwajach elektrycznych w Bielsku-Białej, które jeździły po mieście od roku 1895 – zajezdnia tramwajowa Bielsko-Biała.

Zajezdnia tramwajowa Bielsko Biała 2 Zajezdnia tramwajowa Bielsko Biała

Tramwaje w Bielsku pojawiły się wcześniej niż w Warszawie, Krakowie czy nawet w Wiedniu (tak na marginesie Bielsko nazywano „Małym Wiedniem”). Było trzecim miastem na ziemiach polskich po Wrocławiu i Lwowie gdzie powstały tramwaje – dziś w mieście trudno znaleźć jakieś ślady po nich. W 1904 roku została wybudowana mała zajezdnia tramwajowa Bielsko-Biała na 4 wagony na końcowym przystanku w Cygańskim Lesie. Drewniany budynek remizy na końcowej stacji tramwaju powstał w 1908r. Dziś przerobiony, rozbudowany i dostosowany do potrzeb usługowych w niczym nie przypomina drewnianej wiaty.

Zajezdnia tramwajowa Bielsko Biała 4 Zajezdnia tramwajowa Bielsko Biała

W okresie I wojny światowej gwałtownie wzrósł przewóz tramwajowy w mieście. Związane było to z nowymi mieszkańcami, którzy osiedlili się na terenie Bielska, jak i niemalejącym zainteresowaniem turystyką, gdyż niedaleko znajdują się góry: Szyndzielnia 1028 m n.p.m. i Dębowiec 525m n.p.m.

IMAG0492 Zajezdnia tramwajowa Bielsko Biała
Dębowiec

W 1916 r. bielskie tramwaje po raz pierwszy przewiozły ponad milion pasażerów. Dynamiczny rozwój komunikacji tramwajowej nastąpił jednak w 1936 roku. Podczas II wojny Tramwaje trafiają pod zarząd niemiecki. W czasie trwania II wojny światowej tramwaje nie kursowały na wszystkich liniach ze względu na to, że polskie oddziały wysadziły tunel kolejowy w centrum miasta.Szczyt popularności tramwajów szacuje się na 1941 rok kiedy to zostało przewiezionych ponad 3 miliony pasażerów.

Zajezdnia tramwajowa Bielsko Biała 3 Zajezdnia tramwajowa Bielsko Biała

Po zakończeniu II wojny światowej, komunikacja miejska na powrót przeszła pod zarząd polski. Niestety ostatni tramwaj zjechał do zajezdni 30 kwietnia 1971, bielskie tramwaje przewiezione zostały do Łodzi a w zamian miasto otrzymało autobusy. Podejmowano próby reaktywacji bielskich tramwajów, ale nic z tego nie wyszło.

Zajezdnia tramwajowa Bielsko Biała 1 Zajezdnia tramwajowa Bielsko Biała

Zajezdnia tramwajowa Bielsko-Biała otwarta jest obecnie pod usługi gastronomiczno-rozrywkowe 🙂

Więcej na temat historii bielskich tramwajów można poczytać tutaj:
http://web.archive.org/web/20040207182635/http://www.tramwaje.bielskie.pl/index.html
I tutaj:
http://bielskobiala.fotopolska.eu/Bielsko-Biala/b1343,Tramwaje_w_Bielsku-Bialej.html

Zajezdnia tramwajowa Bielsko-Biała na mapie:

Loading map...

loading Zajezdnia tramwajowa Bielsko Biała

Paszczy nie będzie 😀

Żuraw.

 

otwartosc3 Zajezdnia tramwajowa Bielsko Biała

 

Na marginesie, jeśli ktoś chce wysłać charytatywnego sms i tym samym pomóc mi w konkursie na Blog Roku zapraszam do głosowania:

socialImgUn Zajezdnia tramwajowa Bielsko Biała

 

Dodaj komentarz